Budskap under Kooperationens år

Gemensamt globalt budskap

FN och International Cooperative Alliance har tagit fram temat och budskapet för kooperationens år. På engelska lyder det Cooperatives build a better world. På svenska blir det:

Kooperation bygger en bättre värld.

 

Med budskapet Kooperation bygger en bättre värld  vill FN och den globala kooperationen sätta fokus på den långvariga positiva förändring som kooperativa företag har runt om i världen. Den kooperativa modellen lyfts fram som en lösning på många av dagens globala utmaningar och kooperativa företag är en viktig aktör i arbetet med att nå de globala hållbarhetsmålen till 2030.

Budskap i Sverige

Svensk Kooperation har tagit fram tre kategorier av budskap. Dessa budskap är till för Svensk Kooperations och medlemsföretagens kommunikation om och aktiviteter under kooperationens år. Budskapen kan användas rakt av eller som inspiration för medlemsföretag och andra som vill kommunicera om kooperation.

Budskap under kooperationens år i Sverige

Svensk Kooperation har tagit fram ett kort budskap som fördjupar det övergripande internationella budskapet om hur kooperation bygger en bättre värld.

Kooperation bygger en bättre värld. Med fötterna på jorden och ett demokratiskt ägande driver vi långsiktigt hållbara företag. Tillsammans skapar vi lokal utveckling och mer robusta samhällen.

Budskap och beskrivningar om kooperation

Detta är korta budskap och en övergripande beskrivning av kooperation i Sverige, som svarar på frågorna ”vad är kooperation?” och ”vad innebär det att ni är ett kooperativt företag?”

  • Vi är företag som ägs av våra medlemmar i Sverige, människor med fötterna på marken: lantbrukare, konsumenter, skogsägare, boende och försäkringstagare över hela landet.
  • Vi ser längre än nästa kvartalsrapport och både medlemmarna och samhället tjänar på vår affärsmodell.
  • Vi har ett starkt lokalt engagemang och är med och bygger ett robust och demokratiskt Sverige.
  • Vi är en viktig del av det svenska näringslivet, med 100 000 anställda och en omsättning på över 600 miljarder vilket motsvarar 10 procent av Sveriges BNP. Det startas också hundratals nya kooperativa företag varje år.

Budskap som förändrar – så får vi mer kooperativ utveckling

Under kooperationens år lyfter Svensk Kooperation ett urval av påverkansfrågor som kommer att lyftas i aktiviteter under året och som visar vad som behöver göras för att vi ska få mer kooperativ utveckling i Sverige. Frågorna är också i linje med det som FN särskilt vill att medlemsstaterna ska uppmärksamma och agera kring under Kooperationens år.

Mer kooperativ utveckling får vi om politiker och beslutsfattare stimulerar och skapar goda villkor för det kooperativa och ömsesidiga företagandet i Sverige, genom att:

  • Genomföra ett nationellt kunskapslyft för att öka kunskapen om kooperativt och ömsesidigt företagande hos bland annat myndigheter, finanssektorn och företagsrådgivare (vid sidan av Coompanion).
  • Säkerställa att den kooperativa och ömsesidiga företagsformen inte missgynnas i lagstiftning och myndighetsbeslut eller drabbas oproportionerligt av förordningar och direktiv från EU
  • Skapa en bättre finansiell infrastruktur för kooperativa företag, till exempel med investerings- och kreditgarantifonder, lånegarantier och investeraravdrag även för kooperativa företag