Arla är ett av världens största mejeriföretag. Men det inte alla vet om Arla är att det är ägt av de som kan mjölk bäst – mjölkbönderna. Bara i Sverige finns över 2000 medlemmar i kooperativet.
När Arlas vd, Cecilia Kocken, får frågan om vilken skillnad det gör att Arla är ett kooperativt företag, svarar hon:
– Storleken ger oss kraft att göra skillnad både på nationell och global nivå. Arla är en demokratisk medlemsorganisation där varje bonde har en röst. Det innebär att det är bönderna som äger Arla – inte bara kor och gårdar utan också mejerier, kontor, lastbilar och lager. Chansen är stor att du har en Arlabonde nära ditt hem – sju av tio svenskar har en Arlagård som närmaste mjölkgård, säger Cecilia Kocken.
Som medlemmar i Arla är bönderna garanterade avsättning för sin mjölk, oavsett var gårdarna ligger. Det gör det möjligt att bedriva mjölkproduktion över i stort sett hela Sverige. Dessutom går all vinst som Arla gör tillbaka till bönderna.
– Kooperativet Arla är stort, till och med mycket stort. Men våra ägare, mjölkbönderna som tillsammans bildar det stora, är var för sig små och lokala enheter.
Från Södertälje till 140 länder
Att förse befolkningen med mjölk och mjölkprodukter är inget litet uppdrag. Arlas historia går tillbaka till 1800-talet, då grunden till företaget lades på Nådhammars gård utanför Södertälje, där mejeripionjärerna Wilhelm och Hildemar Albin Lidholm började använda nya innovativa metoder för att separera grädde från mjölk. I början av 1900-talet kom “Mjölkcentralen” i Stockholm till, som företaget hette fram till 1975. 60 år efter bildandet bytte det namn till Arla, och Arlakon blev den nya logotypen. Sedan dess har mycket hänt i företagets historia.
– Arla har sina rötter i Sverige men i dag sträcker sig kooperativets grenar långt ut över Sveriges gränser. Faktum är att Arla är ett av världens största mejeriföretag med försäljning i drygt 140 länder. Att företaget gått bra och kunnat expandera på en global marknad gynnar även svenska bönder, såväl ekonomiskt som genom innovation, stordriftsfördelar och kunskapsdelning, menar Cecilia Kocken.
Ljus framtid för kooperativ mjölk
Cecilia Kocken menar att Arla i egenskap av att vara en global samhällsaktör kan göra skillnad även i de globala utmaningarna, som exempelvis inom klimatfrågan, livsmedelsförsörjningen och skyddet av djur och natur.
– Som medlemsägt bondekooperativ har vi en kunskap och en förankring i hela värdekedjan som få andra företag kan matcha. Det ser jag som en enorm styrka i dessa stormiga tider.
Som exempel lyfter hon fram att Arla trots det osäkra omvärldsläget och kostnadskrisen i lantbruket har lyckats införa en ny hållbarhetsersättning, för att uppmuntra och finansiera klimat- och miljöarbetet på gårdarna.
– Framtiden för svensk mjölkproduktion går i dur. Vi har vattentillgången, vi har marken, vi har kunskapen. Vi har helt enkelt fantastiska förutsättningar att producera goda, näringsrika och klimatsmarta mejeriprodukter, avslutar Cecilia Kocken.