Det finns stora möjligheter framåt för den ömsesidiga företagsformen. Det menar Maria Engholm, ordförande hos Länsförsäkringar (LFAB). För Länsförsäkringar innebär ömsesidigheten ett genuint kundfokus och en vilja att bygga långsiktiga relationer.
En tvåhundraårig historia av kundägda försäkringsbolag
Vad som idag är en federation av ömsesidiga, kundägda länsförsäkringsbolag, började för drygt tvåhundra år sedan när Länsförsäkring Kronoberg grundades. Idag finns det 23 självständiga länsförsäkringsbolag, som samverkar i det gemensamma bolaget Länsförsäkringar AB. Länsförsäkringsbolagen ägs av sina sakförsäkringskunder och agerar på sin egen geografiska hemmaplan nära sina kunder.
– Länsförsäkringar ägs av sina kunder, via lokala länsbolag. All den verksamhet vi bedriver utgår från att ha kunden i fokus. Det innebär att beslutsfattandet sker i de lokala länsbolagen, där kunderna företräds på bolagsstämman av fullmäktige vilka är valda av kunderna, säger Maria Engholm, ordförande för Länsförsäkringar.
Kundägda företagsformen avgörande för affärsmodellen
Den ömsesidiga företagsformen är en viktig del av näringslivet. I Sverige står de ömsesidiga försäkringsbolagen exempelvis för 74 procent av alla hemförsäkringar. Det är en siffra som heter duga.
Den ömsesidiga företagsformen, eller som Länsförsäkringar brukar säga, den kundägda företagsformen, innebär att verksamheten ägs av sina kunder. För Länsförsäkringar är kundnyttan en avgörande del i företagsmodellen.
– Vi ser alltid till vad som är bäst för kunderna i deras vardag och vi påverkas inte av kortsiktiga vinstkrav. Med kunden som enda uppdragsgivare blir valet mellan långsiktig trygghet och kortsiktiga vinster väldigt enkelt, säger Maria.
Långsiktighet för både kunden och miljön
Långsiktigheten kommer igen i många delar av Länsförsäkringars affärsmodell. Till exempel när det kommer till deras hållbarhetsarbete. Med visionen “Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter” menar man att ett hållbart företagande är mer lönsamt på lång sikt. Genom sina olika hållbarhetsinitiativ kan Länsförsäkringar både öka kundnyttan, affärsnyttan och bidra till ett mer hållbart samhälle. Alla vinner, med andra ord.
Länsförsäkringars hållbarhetsarbete är indelat i tre fokusområden; ansvarsfullt erbjudande, ansvarsfullt företagande och långsiktigt miljö- och samhällsengagemang. Det utgår från dialoger med prioriterade intressenter, FN:s globala mål, omvärldsbevakning och interna analyser. Den ömsesidiga företagsformen ger ytterligare en dimension till dessa mål.
Ömsesidigheten innebär en genuin omsorg för kunden
Förutom att vara ordförande för Länsförsäkringar är Maria Engholm även vd för HSB Mälardalarna och hon ser ljust på den kooperativa och ömsesidiga företagsformens framtid. Hon menar att ömsesidigheten i Länsförsäkringars företagsform innebär en genuin omsorg för kunderna, vilket är ett fokus som också uppskattas av kunderna. Detta, tillsammans med att ge kunderna trygghet i vardagen, utgör företagets enda och viktiga uppdrag.
– Just det att vårt fokus är att leverera det bästa för kunderna är något som både våra medarbetare och jag själv ser som en viktig drivkraft. Vi vet även att våra kunder uppskattar oss, både för våra produkter och erbjudande men även för vårt lokala samhällsansvar, säger Maria.