Allmänheten positiv till kooperativt företagande – unga mest nyfikna

Svensk Kooperation har låtit Kantar Public undersöka allmänhetens attityd till och kunskap om kooperation. Undersökningen visar att en majoritet av svenskarna har en positiv inställning till kooperativa företag, och att dubbelt så många känner till kooperativa företag jämfört med 2017. Undersökningen visar också att särskilt unga vill lära sig mer om det kooperativa företagandet.

I undersökningen framkommer att den allmänna inställningen till kooperativa företag är positiv. 55 procent är positiva till kooperativa företag och endast 9 procent har en negativ inställning.

Den kooperativa företagsformen väcker också intresse, inte minst bland ungdomar i åldern 18-29 år. Hela 60 procent av alla unga vill veta mer om kooperativa företag.

År 2017 gjordes en likadan undersökning. En jämförelse visar att kunskapen om kooperativt företagande ökat över tid. Den kooperativa företagsformen väcker också alltmer intresse – fler personer i denna undersökning är nyfikna på vad det innebär att vara medlem i ett kooperativt företag jämfört med år 2017. I denna rapport presenteras ett urval av svaren i undersökningen samt analyserande kommentarer.

Allmänhetens kännedom om kooperativa företag

En av frågorna i undersökningen handlar om hur väl bekant man är med kooperativa företag rent generellt. Här placerar 37 procent sig mellan sex och tio på skalan, vilket kan ses som att man är bekant med kooperativa företag.

Fler män än kvinnor uppger att de är bekanta med kooperativa företag. 43 procent av männen i undersökningen svarar att de är bekanta, medan motsvarande siffra är 29 procent bland kvinnorna. Unga svenskar är minst bekanta med kooperativa företag. I åldern 18-29 år anger 25 procent att de är bekanta. I åldrarna 30-44 år är motsvarande siffra 31 procent. 50-64 åringar och 65-79 åringar har ungefär lika god kännedom om kooperativa företag: 47 procent respektive 44 procent uppger att de är bekanta med den kooperativa företagsformen.

 

 

 

Kännedomen ökar om kooperativa företag

Andelen som är bekanta med kooperativa företag har dubblerats jämfört med undersökningen år 2017. År 2017 var det 17 procent som var bekant med kooperativa företag och i denna undersökning är det mer än dubbelt så många, 37 procent. Ökningen över tid är statistiskt signifikant.

 

 

Låg kunskap om vad det innebär att vara medlem i ett kooperativt företag

I undersökningen frågades också mer specifikt om kunskapen om vad det innebär att vara medlem i ett kooperativt företag. Denna kunskap är generellt sett låg, endast en av fem menar att man känner till detta ganska eller mycket väl, medan sju av tio inte känner till medlemskapets betydelse lika väl. Något färre kvinnor (14 procent) svarar att de känner till innebörden ganska eller mycket väl, jämfört med männen i undersökningen (22 procent).

Kunskapen om vad det innebär att vara medlem i ett kooperativt företag är markant större bland äldre. Endast en av tio (11 procent) i åldersgruppen 18-29 svarar att känner till innebörden ganska eller mycket väl. I de övriga åldrarna är motsvarande siffror följande: 30-49: 13 procent, 50-64: 21 procent och 65-79: 30 procent.

En jämförelse med undersökningen år 2017 visar att kunskapen om vad det innebär att vara medlem i ett kooperativt företag är oförändrad.

 

 

Stort och ökande intresse för kooperativa företag

Kunskapen om vad det innebär att vara medlem i ett kooperativt företag är som vi sett relativt låg. Det finns dock ett stort intresse för att lära sig mer om kooperativa företag och vad ett medlemskap innebär. 42 procent av alla svarande är intresserade av att veta mer om kooperativa företag.

Yngre personer är dessutom klart mycket mer intresserade av att veta mer om vad ett medlemskap innebär. I åldrarna 18-29 år är det 59 procent som vill veta mer om kooperativa företag.

En jämförelse med undersökningen från år 2017 visar att det är idag är fler personer som är nyfikna på vad det innebär att vara medlem i ett kooperativt företag. År 2017 var det 33 procent som ville veta mer om kooperativa företag, jämfört med 42 procent idag. Detta är en statistiskt säkerställd ökning. Den kooperativa företagsformen väcker alltså mer intresse nu än tidigare.

 

 

Inställning till kooperativa företag

Allmänhetens attityder till kooperativa företag har också undersökts. En klar majoritet av de svarande, 55 procent, är positivt inställda till kooperativa företag.

De äldre i undersökningen är generellt sett mer positivt inställda. I åldersgruppen 50-64 år är det 61 procent och i åldersgruppen 65-79 år är det 65 procent som är positivt inställda. I åldersgruppen 18- 29 år är det färre som är positivt inställda, 43 procent. De yngre har också svårare att svara på frågan, 50 procent har svarat ”Tveksam, vet ej”.

Endast 9 procent har en generellt negativ inställning till kooperativa företag. Män (13 procent) är något mer negativa än kvinnor (6 procent).

En jämförelse med undersökningen år 2017 visar att den positiva inställningen minskat något, år 2017 var 62 procent positivt inställda jämfört med 55 procent idag. Den negativa inställningen har dock inte blivit större, utan det är snarare tveksamheten till att bedöma kooperativa företag som ökat (35 procent i denna undersökning jämfört med 27 procent år 2017).

 

 

Kooperativa företags bidrag till samhället

I undersökningen frågas också om man anser att kooperativa företag bidrar till det svenska samhället. Här visar sig okunskapen igen, nästan varannan har svårt att ta ställning till denna fråga. 37 procent av de svarande anser att kooperativa företag bidrar till det svenska samhället i ganska eller mycket hög grad. 18 procent anser att de bidrar i ganska eller mycket låg grad.

Kvinnor är mer tveksamma att ta ställning till påståendet och 52 procent svarar ”Tveksam, vet ej”. Bland männen är det 38 procent som ger det svaret.

Tveksamheten minskar med åldern. Ju yngre den svarande är, desto större är sannolikheten att man är tveksam eller inte vet, oberoende av kön. 58 procent av alla i åldersgruppen 18-29 år svarar ”Tveksam, vet ej”.

En jämförelse med undersökningen från 2017 visar att lika många nu som då anser att kooperativa företag bidrar positivt till det svenska samhället. Det är färre idag än år 2017 som anser att kooperativa företag inte bidrar positivt. Slutligen är det fler respondenter idag som anger att det är svårt att ta ställning till påståendet.

Det kan också noteras att denna fråga ställts till ledamöter i Sveriges riksdag, i en annan undersökning. Av de tillfrågade riksdagsledamöterna är det 85 procent som anser att att kooperativa företag bidrar positivt till det svenska samhället. Det är alltså betydligt fler av riksdagsledamöterna som håller med om detta påstående jämfört med allmänheten.

 

 

Kooperativa företags långsiktighet och ansvarstagande

I undersökningen fick de svarande ta ställning till fyra olika påståenden om kooperation. Även här ses en stor tveksamhet bland de svarande kring hur de ska bedöma de fyra påståendena. Ungefär fyra av tio väljer att avstå från att svara på varje påstående. Genomgående är de i åldersgruppen 18-29 år samt kvinnor mer tveksamma, medan de i åldersgruppen 65-79 år är mindre tveksamma.

Det är betydligt fler som håller med om att kooperativa företag är långsiktiga, ansvarstagande och hållbara än som inte håller med om det. Det är också betydligt fler som anser att det behövs mer kooperativt företagande i Sverige än som inte gör det. Generellt så är det inte alls särskilt negativa tongångar kring påståendena.

 

 

Om undersökningen

På uppdrag av Svensk Kooperation har Kantar Public undersökt allmänhetens kunskap, kännedom och attityder till kooperativt företagande. För denna undersökning gjordes 2000 intervjuer 17 –27 december 2021 i Sifopanelen. Målgruppen för undersökningen var allmänheten i åldrarna 18-79 år. Resultaten är vägda på kön, ålder, region och vad man röstade på i riksdagsvalet 2018 för att kompensera för potentiella skevheter i urvalet.

Undersökningen är en uppföljande mätning vars resultat jämförs med en mätning som gjordes 2017.