Vi vill göra livet i Sörmland tryggare

Kundkontakt, kontinuitet och kompetens – det är receptet om man vill bli försäkringskundernas favorit, säger Anna-Greta Lundh.

För Länsförsäkringar Södermanlands VD, Anna-Greta Lundh, är den stora utmaningen att bevara närheten till kunden i en tid när digitalisering och globalisering är de starka strömningarna.

Länsförsäkringar har Sveriges nöjdaste försäkringskunder, både på privatsidan och företagssidan. Det visar den årliga kundundersökning som görs av Svenskt Kvalitetsindex, SKI. För Länsförsäkringar Södermanlands VD, Anna-Greta Lundh, är kundkontakt, kontinuitet och kompetens viktiga faktorer bakom det höga betyget.

– Vi kan inte ta kunden för given. Det finns inga andra försäkringsbolag som har den kundkontakten som vi har. När det kärvar till sig så vill man träffa en människa som man kan se i ögonen. I Sörmland är vi 130 personer, det går att komma in till oss på något av de lokala kontoren och ställa frågor eller klaga på, i Eskilstuna, Nyköping, Katrineholm och Strängnäs.

– Ett riksbolag kan göra en enskild satsning i exempelvis Göteborg och går det inte bra så försöker de någon annanstans. Vi arbetar lokalt med det egna länets förutsättningar. Det är så Länsförsäkringars upplägg fungerar, säger Anna-Greta Lundh.

Kontinuiteten bidrar också till kundnöjdheten, menar hon. Genom att personalen stannar kvar, kan sitt jobb och känner till kundens behov kan de ge en bra service.

– Förutom att det är roligt att jobba hos oss så har vi många interna karriärvägar i och med banketableringen, och det bidrar förstås till att personalen stannar, säger Anna-Greta med ett leende.

Hur märker Sörmlänningarna att ni är ett lokalt försäkringsbolag?

– Vi försöker rikta arbetet mot det lokala samhället och bidra till att livet här i Sörmland blir lite säkrare och tryggare.

Det lokala engagemanget visar sig bland annat i återkommande evenemang som Länsförsäkringar Södermanland arrangerar tillsammans med kommunerna i länet.

Ett exempel är säkerhetsdagen som genomförs tillsammans med Räddningstjänten och Polisen och NTF. Man riktar sig framför allt till barn i förskolan och skolan och informerar om reflexer och trafiksäkerhet.
– Och de får prova ”voltbilen” så de upplever hur det känns att sitta fast när bilen slår runt. Det är vårt vardagsnära sätt att värna om invånarna.

Varje år delar ett hundratal medarbetare ut reflexer på gator och torg och i höstas man ut till alla kunder med en checklista för enkel egenkontroll av hemmets brandsäkerhet.

– Har jag brandvarnare på alla våningar, vet alla i familjen hur brandsläckaren ska användas, har vi koll på utrymningsvägar. Brandsäkerheten är på en annan nivå när man gått igenom checklistan tillsammans i tio minuter, säger Anna-Greta Lundh.

Vad innebär företagsformen för kundnyttan och relationen till kunden?

– Vi är alla besjälade av att det vi gör måste vara bra för kunden. Vi fattar beslut som är långsiktiga och vi tar ansvar för våra beslut. Vi kan inte skylla på någon i Stockholm. Vi har själva tagit beslutet och får stå där och skämmas om det inte blev bra.

Anna-Greta Lundh kallar sig försäkringsnörd. Hon har tidigare jobbat på Folksam och även med sakförsäkring i Skandia.

Hon tror att en del av branschens attraktionskraft ligger i att samhällsförändringar återspeglas i branschen och ibland får direkt genomslag i företagets produkter.

– Idag träffade jag meadarbetare som varit på utbildning om hur vi ska tillämpa reglerna om penningtvätt i vår bankverksamhet.

På bank- och försäkringssidan är utvecklingsmöjligheterna oändliga, menar Anna-Greta Lundh.

– Människors behov av trygghet blir bara större, det kommer dessvärre hela tiden nya typer av brottslighet. Ett exempel är att Länsförsäkringar nyligen lade till i hem- och villaförsäkringar att man kan få ersättning för identitetsstöld. Ett annat exempel är att försäkringen ska gälla även om man lämnar nyckeln till hemtjänsten.

Hur ser du på framtiden för lokala, kundägda företag i en tid som präglas av digitalisering och globalisering?

– Att behålla det som är unikt för oss och ändå hänga med i utvecklingen är en utmaning. Vi ska inte ge upp det lokala men vara med i de nya kanalerna och använda oss av digitala verktyg.

– Svåraste är att få det att lira ihop. Kunden kan gå många olika vägar och vi måste få hela servicekedjan att samordna all information som kommer in via telefon, Facebook, fysiska besök på kontoret, mejllådan och inte minst appen som vi får pris för varje år.

– Kunderna förväntar sig att få svar på sekunden i mobilen av någon som har specialistkunskap. För mig som VD är kompetensfrågan en stor del av jobbet, personalen är vårt viktigaste konkurrensmedel, säger Anna-Greta Lundh.

På jobbet är tempot lika högt som i storstan menar hon, det är på fritiden som hon upplever skillnaden mellan Oxelösund där hon bor nu, och Stockholm som hon kommer ifrån.

– Det som är skönt är att det är tyst och lugnt när man kommer hem så det är lätt att koppla av. Att ha nära till havet och skogen ger en fantastisk livskvalitet.

account_circleFem snabba om Anna-Greta Lundh

  • Äter gärna strömming och potatismos på sommarkrogen Sailors i Oxelösunds hamn.
  • Spelar golf i Nyköping, »men mina rosor och rododendron går bättre än golfen«.
  • Har alla försäkringar som »man ska ha«: Olycksfalls-, sjukvårds- och villaförsäkring samt helförsäkrad bil.
  • Har nyligen skänkt 500 vinylskivor med 70-talsrock till Röda Korsets secondhandbutik Kupan i Nyköping.
  • Har gått Södra Latins Gymnasium i Stockholm.