Smaken sitter i väggarna

Närproducerat, lokalt och engagerat. Här träffas ledningen hellre i ladugården än i ett trist styrelserum.

Gäsene må vara landets minsta mejeriförening men det hindrar inte VD Martin Pardell från att ha stora planer. Han gillar att leda ett företag som ger tillbaka till bygden och har passionerade ägare.

2015 är Martin Pardells hittills bästa år i livet. Han blev pappa för första gången och började sitt nya jobb som VD för Gäsene, Sveriges minsta mejeriförening. Han är den anställda som pendlar längst till jobbet i Ljung, mitt i Gäsene härad där mejeriet legat sedan 1931.

– Smaken sitter verkligen i väggarna här, det är en unik bakterieflora, om vi flyttade mejeriet 50 meter skulle osten inte ha samma karaktär, säger han.

Gäsene Mejeri lever upp till förväntningarna hos dagens medvetna konsumenter, med närproducerade råvaror och 100 procent lokal produktion.

– Kärnan i företaget är envetna ägare med sunt bondförnuft och hantverksskickliga medarbetare som bor nära mejeriet. Vi har en styrka i att alla gårdar ligger i Gäsene härad. Mjölken färdas max 2,5 mil till mejeriet, så vår ost är verkligen närproducerad, säger Martin Pardell.

Vilken betydelse har ägarformen?

– Ägarformen är en konkurrensfördel. När man driver ett företag i dag är det väldigt viktigt att man ska ge tillbaka till samhället, framför allt lokalt. Eftersom vår vinst går tillbaka till mjölkbonden blir det ett stöd till bygden.

Om vi flyttade mejeriet 50 meter skulle osten inte ha samma karaktär.”

Gäsene ägare nöter inte stolar i styrelserum. När de inte är i ladugården finns de med ute på fältet där slaget om konsumenterna står. Nyligen skapade några av de yngre Gäsene-producenterna stor uppståndelse utanför en stormarknad i Alingsås, berättar en stolt vd.

– Där stod en mjölkko på parkeringen och deras ägarinnor visade hur mjölkningen går till. Det är mycket hjärta, stolthet och passion i ägarnas engagemang för sitt mejeri, allt det där bygger varumärket. Vi jobbar ju verkligen med hela värdekedjan, från jord till bord. Det är särskilt roligt att våra unga bönder verkligen ser en framtid i näringen, trots att 270 mjölkgårdar i Sverige fick stänga förra året.

Ägarna är inte bara engagerade i marknadsföringen, de värnar också om varandra på ett sätt som Martin Pardell upplever som väldigt positivt.

– Man är inte starkare än sin svagaste länk. Om en gård får problem går de andra in och stöttar och det gör även mejeriet. Allt kan ju hända, det är människor det handlar om alla kan drabbas av livskriser och motgångar.

Martin Pardells karriär i livsmedelsbranschen började i ett betydligt större företag som på den tiden också var en ekonomisk förening.

– Scan var kooperation från början så jag har varit med på hela den resan, från ekonomisk förening till handelsbolag och sedan aktiebolag. Jag känner spontant att det är fantastiskt att få jobba nära ägarna igen. Tio hjärnor är bättre än en. I Gäsene ingår gårdar från fem kor till 500 kor och alla har varsin röst vilket också är spännande.

– Mina leverantörer är mina ägare och jag jobbar väldigt tajt med styrelsen och arbetsutskottet. I slutändan är det deras pengar det handlar om.

Vilken är din största utmaning som vd?

– Mitt uppdrag är framför allt att kunna betala så bra som möjligt för mjölken till bonden som äger oss och se till att vi kan sälja osten på ett lönsamt sätt. Våra bönder ligger i toppskiktet när det gäller betalning. Förra året ökade vår mjölkinvägning med tolv procent och det innebär att vi snart slår i taket för vår kapacitet.

I ett litet företag måste man kunna flera saker, ekonomichefen är också IT-chef. Martin är inte bara vd utan även marknadschef och försäljningschef.

– Lite spännande är att vi inte har någon uttalad produktionschef, en kille planerar och sen får de sköta det själva, det visar vilket ansvar de tar. Det ger dem också en viss frihet, vi vinner i alla led på det upplägget.

TV4 Play, dillpesto med Ernst Kirschsteiger

Kolla videoklipp från Sommar med Ernst som gör pesto på Minimunk från Gäsene Mejeri.

Om ägarna har ett passionerat intresse för verksamheten så har de fått en VD som inte sparar på lovorden när det gäller företagets produkter. Martin Pardell började inte äta ost förrän han fyllt 20 men det tar han igen nu.

– Mina favoriter är Minimunk som är lagrad i 22 månader. Den påminner om Västerbotten men är mycket krämigare och ännu mer smakrik. Bondmoran är en annan favorit och nyligen lanserade vi Husbonden, båda är lagrade i 11 månader.

Ser du bara fördelar med att vara liten?

– Ja en växande efterfrågan på produkter från små leverantörer direkt till detaljister gynnar företag som Gäsene. Då kan det vara en fördel att bara ha 25 mjölkleverantörer, och inte 921 som mejeriföreningen hade när medlemstalet pikade, 1952.

– Våra produkter sticker ut. Det finns mycket billiga ostar där ute men vi har tagit marknadsandelar trots att vi håller högre priser. Vi ska ta större marknad i Sverige så att fler får möjlighet att köpa våra ostar.

Många års erfarenhet från den tuffa kött- och charkindustrin gör att Martin Pardell vet att det är timing som gäller inom livsmedelsproduktion.

– Men med ost gäller det att ha is i magen eftersom den får mer smak med tiden, ett djur ska ju helst inte vara stycket förrän det är sålt, säger han och skrattar.

account_circleSex snabba om Martin Pardell

  • Friidrottare från Lerum, hack i häl på eliten som ung.
  • Ville bli kock men övertalades av pappa att gå fyraårig teknisk.
  • Började inte äta ost förrän har var 20.
  • En av grundarna till Swedish Barbecue Association, 2008 (SBQA).
  • Är Sveriges mest meriterande grilldomare.
  • Pappa till Sigrid, 1 år, sambo med Kristina.