För oss är våra kunder och partners det viktigaste vi har

Förvalta pensionspengar för Folksams kunder värmer extra mycket i hjärtat, säger vd Jens Henriksson. Foto: Viktor Gårdsäter.

I Skånepågen Jens Henriksson har Folksam fått en vd som gillar kombinationen hjärna och hjärta. Nu investerar försäkringsbolaget i ny teknik och rensar upp i sortimentet – allt för att ge mer till kunderna som också är ägare.

Jens Henriksson vill ha svåra uppgifter. Det är då han trivs. Därför tackade han ja till jobbet som vd för Folksam, en komplex verksamhet som egentligen består av elva försäkringsbolag i två koncerner med närmare 4 000 anställda.

Han har det yttersta ansvaret för den aktiva förvaltningen av hisnande 350 miljarder kronor.

– Våra pengar är inte våra, de tillhör våra kunder, men vi kan använda dem till investeringar som gör oss ännu lönsammare och det gynnar dig som kund och ägare, säger han.

Folksam levererar sakförsäkringar som hjälper kunderna om deras hus brinner ner eller om de krockar med bilen.

Hur kommer det sig att man associerar bolaget med ett särskilt socialt ansvar?

– Det ligger i Folksams DNA. Vi engagerar oss i det som kunden bryr sig om. Därför arbetar vi aktivt med miljöfrågor, trafiksäkerhet och med att investera kundernas pengar i ansvarsfulla företag. Lika viktigt som det är att Folksam går bra och är ekonomiskt stark präglas Folksam av visionen »människor ska känna sig trygga i en hållbar värld«. Vi vill bidra till ett bättre liv för våra kunder.

Det går inte att ta miste på Jens Henrikssons sociala patos och samhällsengagemang, men själv kallar han sig opportunistisk pragmatiker. Föräldrarna var aktiva inom vänsterpartiet i Lund och själv jobbade han i början av sin karriär inom finansdepartementet med Göran Persson som chef.

– Jag gillar kombinationen hjärna och hjärta som bland annat finns i Folksam. Affärsidén är att sälja stora produkter som är attraktiva till innehåll och pris för stora kundgrupper. Genom en stor riskspridning kan man leverera en hemförsäkring för en tredjedel eller fjärdedel av priset jämfört med andra försäkringsbolag.

Hemförsäkring ger reseförsäkring

– Vi kan ha bra produkter för enskilda eftersom vi försäkrar väldigt många. Avkastningen skickar vi antingen tillbaka till kunderna i form av återbäring eller så sänker vi priserna. Hos Folksam kan till exempel kommunalanställda få en billig reseförsäkring på sin hemförsäkring. På det sättet blir det attraktivare att vara medlem i Kommunal och vi bidrar till deras kundnytta, säger Jens Henriksson.

Det är ingen tvekan om att han trivs väldigt bra med att förbättra villkoren för den stora gruppen blivande och nuvarande pensionärer genom att få deras pensionskapital att växa.

– Att förvalta pensionspengarna för Folksams kunder värmer extra mycket i hjärtat. Den avkastning vi lyckas generera betyder mycket för många pensionärers levnadsstandard.

Jens Henriksson kom till Folksam direkt från vd-jobbet för Stockholmsbörsen. Där hade han ögonen på sig varje nanosekund. Man skulle kunna tro att han känner sig lättad över att slippa den pressen, men icke.

Mindre tryck en nackdel

– I ett börsbolag tvingas du hela tiden tänka på hur du kan förbättra och utveckla verksamheten. Att det är ett mindre tryck här än i börsbolag, det är tvärtom en nackdel. Jag agerar aktivt för att vi i Folksam ska ha samma fokus på förbättring och utveckling – och samtidigt ha fördelarna av att vara kundägda.

För Jens Henriksson är varje dag på kontoret i Folksamhuset vid Skanstull en viktig dag. Det är inget litet mål han har för ögonen.

– När jag går hem för dagen ska företaget vara i lite bättre skick än när jag kom på morgonen.
Det kanske verkar anspråkslöst, men tänker man efter så är det en extremt utmanande företagsfilosofi som inbegriper alla anställda. I den roll han själv har som VD innebär det att ha en plan för hela verksamheten.

– Det viktiga är att få processer på plats för att modernisera och effektivisera, säger Jens Henriksson.

Ny teknik på väg in

Satsningen på ny teknik är viktig för Jens Henriksson som förutom civilekonom också är civilingenjör i elektroteknik och reglerteknik. Det innebär inte bara stora kostnader i pengar utan också stora omställningar för personalen.

– Folksam har under lång tid investerat för lite i ny teknik. Vi måste passa på att förbättra effektiviteten och konsolidera verksamheten nu när vi är inne i en period när det går bra. Men det är ingen enkel sak att genomföra stora förändringar och samtidigt hålla igång produktionen.

De senaste åren har Folksam satsat på att rensa upp i det brokiga utbudet av olika försäkringar. Bara på LIV-området erbjuder Folksam idag 3 000 produkter. Att sortimenten blivit så stort beror på att företaget har levererat nya produkter så fort deras samarbetspartners frågat efter något, menar han.

– Att vara kundvänlig på det sättet kan i längden vara farligt, säger Jens Henriksson.

Kunderna stannar

När han var ny på Folksam var prio ett inte att skaffa nya kunder, utan att behålla de gamla. Omsättningen skulle ner. Idag ligger antalet avslutade försäkringar på rekordlåga nivåer inom alla områden.

– Det beror ju mycket på att vi ser till att kundupplevelsen är bra. De som haft kontakt med oss i ett skadeärende är nöjdare än de som inte haft det.

– Affärsidén och strategin är att du ska köpa fler produkter och ju fler produkter du köper, desto längre stannar du hos bolaget. I stället för att fokusera på nya kunder har vi fokuserat på nya lösningar och tillägg till befintliga försäkringar.

– När du har blivit kund och delägare i Folksam genom en hemförsäkring blir du också erbjuden att försäkra bilen, båten och hunden.

Bra service till kunderna är en viktig framgångsfaktor. Det ska vara lätt att nå fram till rätt person i företaget, men det är kanske inte det som är den viktigaste skillnaden mellan Folksam och andra försäkringsbolag.

Konsekvensen av kundägt

– Vi har en viktig princip. Finns det en tveksamhet så ska vi gå på kundens linje. Det gör vi just för att vi är kundägda, säger Jens Henriksson.

Han är noga med att påpeka att bolaget är ömsesidigt ägt, en bolagsform som skiljer sig både från privata företag och kooperativa.

– Den grundläggande skillnaden mellan Folksam och börsbolag är att vi är kundägda. Du köper in dig i företaget genom att köpa en produkt. Varje kund är vår ägare.

Jens Henriksson tillhör själv skaran av ägare i Folksam och fick tillbaka hela 843 kronor i utdelning förra året.

– Ja, jag har nog alla försäkringar man kan tänka sig, men om jag småkrockar betalar jag själv. Jag är vd för företaget och dessutom har jag råd.

– Om huset brinner ner däremot, då kommer jag nog att kontakta Folksam, säger Jens Henriksson och det hörs att han menar vad han säger.

Att kunderna är delägare innebär inte att de är beredda att acceptera en sämre produkt, menar han.

– Jag tillhör inte dem som tror att man kan sälja en produkt för att man säger att den är kundägd. Idag köper folk där man är bäst, har man bäst försäkringar, bäst begravningar, bäst grönsaker så kommer folk att köpa det.

Skillnaden mellan det ömsesidigt ägda Folksam ett kooperativt företag beskriver Jens Henriksson så här:

– I kooperativa företag är man medlem, det är man inte i Folksam. »Medlemmarna är vår största resurs«, säger man i kooperativa företag, men så är det inte hos oss. För oss är våra kunder och stora partners det viktigaste vi har.

infoOm Folksam

Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar och pensionssparande till kunder i Sverige. Företaget har ett 30-tal kontor spridda över landet och försäkrar varannan person, vartannat hem och var fjärde bil i Sverige.