About Swedish Cooperation

De kooperativa idéerna ligger i tiden. Men de kooperativa och ömsesidiga företagsformerna är okända för många. Det ska Svensk Kooperation ändra på.

Innehåll

Goda affärer
Omsätter 400 miljader
Vi växlar upp
Föreningens styrelse
Våra stadgar

Goda affärer

KF, Coop, Fonus, Riksbyggen, Folksam, HSB, LRF och OK – många av kooperationens varumärken är välkända, men idag tänker de flesta inte på att företagen är kund- och medlemsägda med allt vad det innebär. Ändå ligger de kooperativa idéerna i tiden. Kooperationens grundvärden som långsiktig lönsamhet, kundnytta och samhällsansvar är mer aktuella än någonsin.

Omsätter 400 miljarder

De 100 största kooperativa och ömsesidiga företagen har en omsättning på drygt 400 miljarder kronor per år och 80 000 anställda, vilket gör dem till en väsentlig del av näringslivet i Sverige. 
De kooperativa företagen är en förebild när det gäller konsumentmakt, ekonomisk transparens, bra arbetsvillkor och hållbar produktion. Det är dags att fler får lära känna kooperationen som ett attraktivt komplement.

Svensk Kooperation är ett partipolitiskt obundet initiativ. Ändå är vårt syfte och mål i högsta grad politiskt – att sätta de kooperativa företagens villkor på den politiska agendan och stärka deras konkurrenskraft och affärsmöjligheter.

Vi växlar upp

Nu gör vi en storsatsning på att uppdatera bilden av kooperationen. De primära målgrupperna för projektet Svensk kooperation är politiker, opinionsbildare och media. Vi vill också ge medlemmar, anställda och allmänheten en mer relevant bild av den kooperativa företagsformen.

Det gör vi genom att öka kunskapen om kooperation, sprida idéer och visioner och driva opinionsbildning i frågor som rör de kooperativa företagens villkor. Vi arrangerar seminarier och debatter, ger ut rapporter och initierar forskning. Och mycket annat. Mycket av det ser du i kooperativa biblioteket.


Svensk Kooperation är ett partipolitiskt obundet initiativ som drivs av Arbetsgivarföreningen KFO, KF, Folksam, OK, Fonus, Riksbyggen och Coompanion i samarbete med HSB, LRF och PwC.


Föreningens styrelse

2017


Våra stadgar

1 § Firma

Föreningens firma är Svensk Kooperation SK, ekonomisk förening.

2 § Ändamål

Svensk Kooperation är partipolitiskt obundet. Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att öka kunskapen om kooperation, sprida idéer och visioner och driva opinionsbildning samt företräda medlemmarna i frågor som rör de kooperativa företagens villkor. Föreningen kan arrangera utbildningar, seminarier och debatter, ge ut rapporter och initiera forskning samt bedriva annan därmed förenlig verksamhet.

3 § Styrelsens säte

Styrelsen har sitt säte i Stockholms kommun.

4 § Inträde

Till ordinarie medlem antas juridiska personer, företrädesvis ekonomiska föreningar och andra medlemsägda företag med rikstäckande verksamhet, om sökanden skäligen kan förväntas följa föreningens stadgar och beslut samt bidra till förverkligandet av föreningens ändamål.

  • Föreningen kan även anta juridiska personer som investerande medlemmar.
  • Ansökan om inträde ska ske skriftligen och prövas av styrelsen.

5 § Insatser

  • Ordinarie medlem ska delta i föreningen med en insats på 5 000 kr. Insatser ska betalas kontant vid anfordran.
  • Investerande medlem ska delta med insats på 500 kr. Insatser ska betalas kontant vid anfordran.

6 § Prissättning

Grunderna för prissättningen för de tjänster som säljs av Föreningen bestäms av styrelsen.

7 § Styrelse

Styrelsen består av sex ledamöter. KFO, KF samt HSB utser vardera en ledamot och Lantbrukarnas Ekonomiaktiebolag (LRF) utser tre ledamöter. Ordförande i styrelsen utses vartannat år av KF och vartannat år av LRF.

8 § Revisorer

Föreningen ska ha en auktoriserad revisor med lägst noll och högst en suppleant.

9 § Mandattider

Styrelseledamöter, styrelseordförande, revisorer och suppleant utses för tiden från ordinarie föreningsstämma ena året t o m ordinarie föreningsstämma nästföljande räkenskapsår.

10 § Räkenskapsår

Föreningens räkenskapsår utgörs av kalenderåret.

11 § Plats och kallelse till föreningsstämma, meddelanden

Föreningsstämma ska hållas på en av styrelsen anvisad ort inom föreningens geografiska verksamhetsområde i Sverige. Kallelse till föreningsstämma sker genom brev med posten. Kallelseåtgärd ska vara vidtagen tidigast sex veckor före föreningsstämma och senast fyra veckor före ordinarie och senast två veckor före extra stämma.

Andra meddelanden ska bringas till medlemmarnas kännedom genom brev med posten eller genom e-post.

12 § Ärenden på ordinarie föreningsstämma

Vid ordinarie föreningsstämma ska följande ärenden förekomma:

  1. Val av ordförande.
  2. Anmälan av protokollförare.
  3. Godkännande av röstlängd.
  4. Val av en justeringsperson.
  5. Fråga om stämman utlysts i behörig ordning.
  6. Styrelsens redovisningshandlingar för det senaste räkenskapsåret.
  7. Revisorernas berättelse.
  8. Beslut om fastställelse av resultaträkning och balansräkning.
  9. Beslut om dispositioner beträffande föreningens vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen.
  10. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna.
  11. Bestämmande av ersättning till revisor.
  12. Anmälan av styrelseledamöter och ordförande som utsetts enligt § 7.
  13. Fastställande av antal och val av revisorer och eventuell suppleant.
  14. Övriga ärenden som enligt lag kan förekomma på stämman.
  15. Vid extra föreningsstämma får inte beslut fattas i andra ärenden än de som angivits i kallelsen.

13 § Vinstfördelnings grunder

Fritt eget kapital enligt fastställd balansräkning ska med beaktande av bestämmelserna i 9 kap. 3 § FL enligt föreningsstämmans beslut

  1. fonderas och/eller
  2. föras i ny räkning och/eller
  3. utgå som utdelning på inbetalda medlemsinsatser och/eller
  4. fördelas mellan medlemmarna i förhållande till den omsättning de under året haft med föreningen och/eller
  5. användas för i 9 kap. 5 § FL angivet ändamål.
  6. 14 § Behållna tillgångar vid upplösning

    Vid föreningens upplösning ska de behållna tillgångarna fördelas så att medlemmarna först utfår sina inbetalda och emitterade medlemsinsatser och återstoden fördelas dem emellan i förhållande till den omsättning de haft med föreningen under dess sista (hela) 5 räkenskapsår.

    15 § Uppsägning, avgång

    Uppsägning till utträde ska vara skriftlig. Uppsägning från ordinarie medlem får ske tidigast två år efter inträdet.

    Avgång ur föreningen äger rum vid den utgång av räkenskapsår, vilken infaller näst efter sex månader efter det att medlemmen sagt upp sig till utträde eller uteslutits eller annan omständighet som föranlett avgången inträffat.

    Antagna vid konstituerande stämma 2017.

Cooperative ideas are in keeping with the times, but the cooperative form of enterprise is unknown to many. The Swedish Cooperation project aims to change this.

KF, Coop, Fonus, Riksbyggen, HSB, Folksam and OK – many of cooperative brands are well-known, but nowadays most people don’t think about companies being member or customer-owned and all that this entails.

Nonetheless, cooperative ideas are in keeping with the times. The fundamental values of cooperation – such as long-term profitability, customer benefits and social responsibility – are more topical than ever.

The 18 largest cooperative companies have sales of SEK 240 billion per year and 58,000 employees, making cooperation a key part of Swedish business life. The cooperative companies provide an example of consumer power, financial transparency, favorable working conditions and sustainable production. It’s time for more people to get to know cooperation as an attractive and essential complement within Swedish business.

Swedish Cooperation is a politically independent initiative. Yet our aims and goals are very much political – to put the terms of the cooperative companies on the political agenda and strengthen their competitiveness and business opportunities.

The employer association KFO has initiated a major campaign to rejuvenate the image of cooperation. The primary target groups for the Swedish Cooperation project are politicians, opinion-builders and the media. We also want to provide members, employees and the general public with a more relevant view of the cooperative form of enterprise.

We are achieving this by increasing knowledge about cooperation, disseminating ideas and visions and conducting advocacy work on issues relating to the terms of cooperative companies. We arrange seminars and debates, publish reports and initiate research. And much more.


Swedish Cooperation is an initiative conducted by the employers’ association KFO, KF, Folksam, OK, Fonus, Riksbyggen and Coompanion in cooperation with HSB, LRF and PwC.

Las ideas de cooperación están en consonancia con los tiempos, pero la forma cooperativa de una empresa es algo que mucha gente desconoce. El proyecto Cooperación Sueca se ha propuesto lograr un cambio en este sentido.

KF, Coop, Fonus, Riksbyggen, HSB, Folksam, LRF y OK... Muchas de las marcas cooperativas son bien conocidas, pero hoy en día la mayoría de la gente no piensa en las compañías como propiedad de sus miembros o clientes ni lo que ello conlleva.

Sin embargo, las ideas de cooperación están en consonancia con los tiempos. Los valores fundamentales de la cooperación —como la rentabilidad a largo plazo, los beneficios para los clientes y la responsabilidad social— están más de actualidad que nunca.

Las 18 mayores compañías cooperativas tienen unas ventas por valor de 240.000 millones de coronas suecas al año y 58 000 empleados, lo cual hace de la cooperación una pieza clave de la vida empresarial sueca. Las empresas cooperativas son un ejemplo de poder de los consumidores, transparencia financiera, condiciones laborables favorables y producción sostenible.
Ha llegado la hora de que cada vez más personas conozcan la cooperación como un complemento atractivo y esencial dentro de las actividades empresariales de Suecia.

Cooperación Sueca es una iniciativa políticamente independiente. Sin embargo, nuestros objetivos y metas son muy políticos: situar los términos de las empresas cooperativas en la agenda política y hacer crecer su competitividad y oportunidades empresariales.

La asociación de empresarios KFO ha iniciado una gran campaña para rejuvenecer la imagen de la cooperación. Los principales grupos objetivo del proyecto Cooperación Sueca son los políticos, los líderes de opinión y los medios de comunicación. También queremos proporcionar a los socios, los empleados y el público en general una visión más relevante de la forma empresarial cooperativa.

Lo estamos logrando ampliando el conocimiento sobre la cooperación, mediante la difusión de ideas y puntos de vista, y realizando labores de promoción sobre cuestiones relacionadas con las condiciones de las empresas cooperativas. Organizamos seminarios y debates, publicamos informes y realizamos trabajos de investigación. Y mucho más. Manténgase informado…


Cooperación Sueca es una iniciativa llevada a cabo por la asociación de empresarios KFO, KF, Folksam, OK, Fonus, Riksbyggen y Coompanion en cooperación con HSB, LRF y PwC.

Le idee cooperative sono in armonia con i tempi che corrono, ma la forma cooperativa di azienda è sconosciuta ai più. Il progetto »Svensk Kooperation« (Cooperazione Svedese) punta a cambiare questo stato di cose.

KF, Coop, Fonus, Riksbyggen, HSB, Folksam, LRF e OK – molti dei marchi cooperativi sono rinomati, ma al giorno d'oggi gran parte del pubblico non pensa alle aziende che ne fanno parte o di proprietà dei clienti e a tutto ciò che esso implica.

Ciononostante, le idee cooperative sono in armonia con i tempi che corrono. I valori essenziali della cooperazione – quali ad esempio la redditività sul lungo termine, i benefici per i clienti e la responsabilità sociale – sono più attuali che mai.

Le 18 maggiori cooperative svedesi hanno un fatturato annuale di 240 miliardi di SEK e 58.000 dipendenti: ciò rende la cooperazione una parte fondamentale della vita commerciale svedese. Le cooperative offrono un esempio di potere del consumatore, trasparenza finanziaria, condizioni lavorative favorevoli e produzione sostenibile.
È l'ora che un maggior numero di persone sappia che la cooperazione è un complemento attraente e indispensabile all'interno del commercio svedese.

La Cooperazione Svedese è un'iniziativa politicamente indipendente. E tuttavia i nostri scopi e obiettivi sono quanto mai politici – inserire le condizioni delle cooperative nell'agenda politica e rafforzarne la competitività e le opportunità commerciali.

L'associazione dei datori di lavoro KFO ha avviato una campagna in grande stile per ringiovanire l'immagine della cooperazione. I gruppi principali a cui si rivolge il progetto Cooperazione Svedese sono costituiti da politici, opinion-maker e mezzi di comunicazione. Vogliamo inoltre fornire ai membri, ai dipendenti e al pubblico in generale un punto di vista più pertinente sulla forma cooperativa di azienda.

Stiamo raggiungendo questo obiettivo aumentando le conoscenze sulla cooperazione, diffondendo idee e visioni e conducendo un lavoro di sostegno sui problemi relativi alle condizioni delle cooperative. Organizziamo seminari e dibattiti, pubblichiamo rapporti e avviamo ricerche. E molto altro ancora. Restate sintonizzati…


Cooperazione Svedese è un'iniziativa condotta dall'associazione dei datori di lavoro KFO e da KF, Folksam, OK, Fonus, Riksbyggen e Coompanion in cooperazione con HSB, LRF e PwC.

Les idées coopératives sont dans l'air du temps, mais l'entrepreneuriat coopératif est encore assez méconnu. Le projet Swedish Cooperation entend y remédier.

KF, Coop, Fonus, Riksbyggen, HSB, Folksam, LRF et OK – beaucoup de marques coopératives sont bien connues, mais peu de gens pensent aujourd'hui aux coopératives ou aux entreprises appartenant aux clients et à tout ce que cela implique.

Pourtant, les idées coopératives sont dans l'air du temps. Les valeurs fondamentales de la coopération, telles que la rentabilité à long terme, les avantages pour les clients et la responsabilité sociale sont plus que jamais d'actualité.

Les 18 principales entreprises coopératives totalisent un chiffre d'affaires de 240 milliards SEK par an et emploient 58 000 salariés, faisant de la coopération un élément clé de la vie économique en Suède. Les entreprises coopératives sont un excellent exemple de pouvoir donné aux consommateurs, de transparence financière, de conditions de travail favorables et de production durable.
Il est temps que davantage de personnes voient dans la coopération un complément intéressant et indispensable de l'activité économique suédoise.

Swedish Cooperation est une initiative politiquement indépendante. Nos objectifs sont toutefois plutôt politiques - introduire les termes des entreprises coopératives dans l'agenda politique et renforcer leur compétitivité et leurs possibilités commerciales.

L'association d'employeurs KFO a lancé une grande campagne pour rajeunir l'image de la coopération. Les principaux groupes cibles du projet Swedish Cooperation sont les politiciens, les faiseurs d'opinion et les média. Nous voulons également offrir aux adhérents, aux salariés et au grand public une vision plus pertinente de l'entrepreneuriat coopératif.

Nous y parviendrons par une meilleure connaissance de la coopération, par la diffusion d'idées et de visions et en livrant un véritable plaidoyer sur les problèmes liés aux termes des entreprises coopératives. Nous organisons des séminaires et des débats, publions des rapports et entreprenons des travaux de recherche. Et bien plus encore. Restez à l'écoute...


Swedish Cooperation est une initiative menée par l'association d'employeurs KFO, KF, Folksam, OK, Fonus, Riksbyggen et Coompanion en coopération avec HSB, LRF et PwC.